Lees het verhaal van Sophie (3 vwo)


Sophie zit in 3 VWO. Zij verliet de basisschool met het advies atheneum/gymnasium op basis van haar cito-score van 547 en leerhouding gedurende de acht basisschooljaren. Het eerste jaar, de brugklas, verliep redelijk. Gedurende het tweede jaar liepen de cijfers van Sophie terug, maar was er nog geen sprake van echte problemen.  Nu zit Sophie in 3 VWO. Haar ouders zijn geschrokken toen zij thuiskwam met haar herfstrapport. Op het rapport staan veel zessen en zelfs twee keer een vijf vermeld. Op basis van deze cijfers heeft de school haar zorg uitgesproken of VWO niet te hoog is gegrepen voor Sophie.

De ouders van Sophie werken beiden fulltime; vader is huisarts en moeder is medisch secretaresse bij een groot ziekenhuis Zij snappen niet hoe hun goedlerende, serieuze, spontane dochter aan deze cijferlijst is gekomen. Sophie vertelt haar ouders dat het huiswerk prima te doen is en het leerwerk voor proefwerken en overhoringen niet echt veel voorstelt. Het is de ouders opgevallen dat Sophie de laatste maanden veel tijd besteedt aan social media en het spelen van computerspelletjes. Iets waar zij in het licht van de ogenschijnlijk serieuze werkhouding van hun dochter geen probleem van maakten. Met de tegenvallende leerprestaties willen de ouders de computeruren aan banden leggen en huiswerkuren verhogen c.q, beter benutten. Omdat wij allebei fulltime werken, hebben wij contact gezocht met De Onderwijskamer voor huiswerkbegeleiding en bijles voor Sophie.
"Ik begrijp nu dat ik het voor mezelf doe en niet voor mijn ouders."

Tijdens de huiswerkbegeleiding ligt het  accent op het maken van goede planningen en het effectief leren. Sophie wordt zich bewust van het aantal beschikbare uren per dag en de vele activiteiten die een wissel trekken op deze uren. Sophie heeft geleerd om haar schoolwerk goed te plannen. Het leren voor proefwerken en overhoringen komt niet meer op het laatste moment aan. "Thuis werd ik snel afgeleid en zat ik al snel weer achter de computer op social media of was ik bezig met computerspelletjes. Als mijn ouders dan thuiskwamen zei ik dat ik mijn huiswerk al had gemaakt."

"Ik zei dit dan om mijn ouders tevreden te stellen en om geen gezeur te krijgen. Op school had ik mijn huiswerk dus meestal niet af waardoor ik de lesstof niet meer goed kon volgen. Nu ik huiswerkbegeleiding krijg bij De Onderwijskamer heb ik geleerd om goede planningen te maken en effectief te leren. Ook motiveren zij mij waardoor ik het weer leuk vind om te leren. Ik vind het prettig om na schooltijd naar De Onderwijskamer toe te gaan. Het is een soort thuis, er zijn goede begeleiders/ docenten en er zijn andere kinderen waarmee ik in de pauzes kan chillen en soms mee kan samenwerken. Op school haal ik nu betere cijfers en houd ik bovendien nog voldoende tijd over om thuis bezig te zijn met social media en computerspelletjes. Ook wordt ik nu een keer per week overhoord door mijn vader of moeder als ik een proefwerk of schriftelijke overhoring heb. Ik begrijp nu dat het om mijn eigen toekomst gaat en ik het voor mezelf doe en niet voor mijn ouders".

 

Meer info